Sok ismerősöm van, akik nem hallottak még az e-learningről így nem ismerik a tanulásnak ezt a fajtáját. Ezért is gondoltam, hogy erről fogok írni a blogban, mert más országokban az e-learning elterjedtebb, mint nálunk, az oktatás számos területén is használják.
Az e-learning fogalmát nehéz meghatározni, többféle változat is született. Ezek közül számomra a legelfogadhatóbb:
„Az e- learning a modern oktatástechnológiai és pedagógiai módszertanokra épülő alkalmazott tudomány, amely szervesen alkalmazza az informatika és telekommunikáció vívmányait a képzési folyamat hatékonyabbá tételére.” (Horváth Jenő)
Miért jó e-learninggel tanulni?!
Ezek után sokakban felmerülhet a kérdés, hogy miért jó e-learniggel tanulni. Néhány pontban felsorolnám az e-learning előnyeit és hátrányait.
Az e-learning előnyei:
- jelentősen csökkennek az oktatáshoz, képzéshez kapcsolódó járulékos (pl.: szállás, utazás) költségek,
- hatékonyabb és eredményesebb lesz a képzés, mert jobban tud igazodni az egyéni tanulási módszerekhez,
- felgyorsul a tudásátadás, gyorsabban lehet a versenytársak lépéseire válaszolni, a termékek hamarabb kerülhetnek a piacra,
- a szükséges tudás elérhető a kívánt időben,
- az oktatási anyagot folyamatosan lehet bővíteni,
- a tanulás folyamata nyomon követhető, értékelhető,
- a tanulást bárhol és bármikor el lehet kezdeni, be lehet fejezni,
- az elektronikus oktatáshoz kapcsolódó szolgáltatásokat a vállalti kultúrába be lehet építeni és ezek motivációs tényezőként is hathatnak,
- a munkatársak felelősségteljesebbé válnak, mert az e-learning segítségével érzik, hogy szakmai fejlődésüket önmaguk irányítják.
A hátrányok:
- az oktatás személytelen és nem olyan interaktív, mint a hagyományos oktatás,
- megnehezíti a tanulók közötti interakciót, aminek a felnőttoktatásban nagy jelentősége van,
- nincs meg a tanulók között az informális kommunikáció és szociális kapcsolat,
- meg kell tanulni az önálló tanulás kultúráját,
- a kezdeti beruházás és a tartalom kifejlesztésének költsége magasabb,
- ha ellenállás jelentkezik a vezetők, csoportok részéről, akkor ezeket kezelni kell.
A következő videóban (0:58-tól) egy e-learninges bemutatót látunk.
Az adaptív e-learning azt jelenti, hogy a tényleges tananyag előtt egy tesztet/kérdőívet tölti ki a tanuló, melyben felmérik az aktuális tudásszintjét. Általában többféle tananyag-változatot készítenek el, melyek különböző mélységben tartalmazzák az elsajátítandó ismereteket. A rendszer a teszt eredménye alapján állítja elő a tanuló számára legmegfelelőbb tananyagot.